Udgangspunkt: Mercedes Benz 300 SEL 6,3

 

AMG byggede bilen, efter det nye 1970 standard vogns mesterskab. 

 

Følgende ændringer blev foretaget på bilen:

 

Fælgene blev skiftet ud, med magnesium fælgene, fra konceptbilen C111, i størrelserne 10X15" foran og 12X15" bagpå, med tilhørende racerdæk og skærmkanterne blev udbygget så de nye hjul kunne få plads at arbejde på.

Et sikkerhedsbur, samt andre forstærkninger af karrosseriet og ekstra benzintank i bagagerummet blev monteret. 

Reglementet foreskrev, at alt interiør skulle bibeholdes, dog med undtagelse af førersædet, sikkerhedssele og rattet.

Alle glasruder blev udskiftet med plexiglas.

Eneste ændringer på bremserne var, større skiver og calipere foran, samt bedre bremseklodser.

Undervognen blev ændret, med mindre og hårdere luftbælge, Bilstein støddæmpere samt kraftigere krængningsstabilisatorer for og bag. Styretøj forblev standard.

Motoren blev boret op fra 102mm til 105mm og topstykkerne blev planslebet, hvilket ialt gav en slagvolumen på 6835ccm. Indsugning og udstødningskanaler blev poleret op, for et bedre flow. Knastakslerne blev modificeret samt lettere ventiler blev monteret. Krumtap og plejlstænger var standard, som dog blev lettet.

Nye specialfremstillede indsugningsmanifold blev monteret, men indsprøjtningssystemet forblev standard

Dette øgede ydelsen fra 250HK til 420HK og momentet gik fra 500Nm til 608Nm.

En manuel 5 trins ZF gearkasse blev monteret og bagtøjet var standard med 70% spær og oliekøler.

 

Under test på Hockenheim, blev følgende data noteret:

0-100 km/t  6,1 sekunder

0-160 km/t  12,6 sekunder

0-200 km/t  19,8 sekunder

Topfart   265 km/t

Copyright © Alle rettigheder forbeholdes